הזירה הפלסטינית - סקירה שבועית

העזתים מוחים מול השגריר הקטרי על גניבת כספי הסיוע בידי גורמי חמא"ס, הרשות מנסה לסכל את "עסקת המאה" באו"ם, ישראל מכניסה חומרי בניין לרצועה ומתירה ל-3000 עזתים לעבוד בישראל.

מאמר אורח מאת יעקב סבג

22.2.2018

הפלסטינים ממשיכים במאמץ לסכל את יוזמת התיווך האמריקאית המכונה "עסקת המאה", ובמסגרת זו נאם אבו מאזן בפני מועצת הבטחון של האו"ם והציג הצעת שלום משלו, על בסיס העיקרון הידוע של מדינה פלסטינית שבירתה במזרח ירושלים. החידושים היחידים בדבריו היו הסכמה שמערב ירושלים תשמש בירת ישראל, ובעיר העתיקה יתקיים מנגנון שיבטיח חופש פולחן לבני כל הדתות, וכן הצעה לקיום ועידת שלום אזורית בקיץ הקרוב. בד בבד, הזהיר צאיב עריקאת, כי הרש"פ קרובה לסוף דרכה, וכי ממילא השליט העיקרי בשטחים הינו שר הבטחון הישראלי ליברמן, וראש ממשלתו הינו מתאם פעולות הממשלה בשטחים.

אמירה זו נתקלה בתגובה צינית של החמא"ס שאמרה: אם כך הם פני הדברים, הרי דרישת הרש"פ לאפשר לממשלת הרש"פ שליטה מלאה ברצועה, משמעותה, מתן השליטה גם ברצועה לליברמן. גורמי החמא"ס גם תקפו את נאום אבו מאזן במועצת הבטחון, וטענו שהוא מהווה חזרה לקו אוסלו הכושל שניהלה הרש"פ.

בד בבד, תוקפים אנשי החמא"ס את ממשלת הרש"פ בראשות ראמי חמדאללה וטוענים שמדובר בממשלה לא לגיטימית שצריכה להתפטר, ולפנות מקום לממשלה מוסכמת על כלל הפלגים, ובראשם החמא"ס עצמו. חמדאללה מצידו שב ותובע מהחמא"ס לאפשר לממשלתו לנהל את הרצועה, כדי שתוכל לטפל במצב, ובין היתר מכריז, כי בתקציב השנה הבאה, אמורים להיקלט 20 אלף מעובדי המנגנון הציבורי שהקימה החמא"ס ברצועה, במנגנון הממשלתי, וכן הוכנו תכניות להקלת מצוקת החשמל באזור.

ברקע, נמשכת ההסלמה בעזה- 4 חיילי גולני נפגעו בשבת ממטען צד על גדר המערכת באזור ח'אן יונס. המטען הונח ככל הנראה בחסות הפגנות הגדר, המתקיימות מדי שבוע בזירה. בתגובה הפציץ צה"ל עמדות ופתחי מנהרות, וכן חוסלה חוליית נ"ט של החמא"ס ברפיח ושניים מאנשיה נהרגו.

בניסיון פתטי להפגין תעוזה משחררים אנשי החמא"ס צילומים של אנשיהם יורים טילי נ"ט לעבר מטוסי צה"ל, אולי מתוך חלום לשחזר את ההצלחה הסורית מהשבוע שעבר. נראה שבחמא"ס מתחילים לחוש שהם חייבים להעיר ולו במעט את הגזרה, כדי להביא להקלת הלחץ עליהם, לאחר שהמו"מ לפיוס נשאר תקוע, למרות סבב השיחות שקיימו אנשיהם בקהיר, עם מפקד המודכ"ל המצרי החדש: עבאס כאמל. בהקשר זה נמסר על הצטרפות מוסא אבו מרזוק למשלחת החמא"ס בראשות אסמאעיל הניה, השוהה בקהיר, ככל הנראה בשל קשריו ההדוקים עם אנשי המודכ"ל המצרי.

איתות לכך שהמסר החמא"סי נקלט, ניתן היה לראות בהבטחות להקלות בהכנסת חומרי בניה לרצועה, לאחר מפגש מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף מרדכי, עם ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה, ועם שליח האו"מ לאזור הבולגרי מאלדינוב. בנוסף, נמסר על מתן היתרי תעסוקה ל- 3000 פועלים מעזה בישראל. זאת, לצד הבטחות לאפשר הכנסת סחורה לרצועה גם דרך ארז, ולא רק דרך כרם שלום. כן הוכנסו כמויות קטנות של דלק לטובת תפעול תחנת הכח בעזה. אנשי החמא"ס מבקשים במקביל את פתיחת מסוף רפיח, אך המצרים הממשיכים במבצע נגד דאע"ש בסיני מסרבים להיענות לבקשתם, ופתחו את המסוף רק בהיקף מצומצם להעברת מספר מצומצם של אנשים שנתקעו במצרים וברצועה. במקור נועדה הפתיחה להימשך ארבעה ימים, אך בשל המתיחות בסיני היא ארכה יום אחד בלבד.

בנוסף, תנועת החמא"ס פרסמה גילוי דעת הדוחה את האשמות ישראל והממשל האמריקאי בדבר אחריותה למצוקה ברצועה. החמא"ס טוענת שהמצוקה היא פועל יוצא של מדיניות המצור שמטילה ישראל על הרצועה, ולא שום דבר אחר. כמו כן, התקיימה שביתת מסחר כללית בעזה, ובמהלכה הפגנות מחאה נגד מה שמכונה: המצור על הרצועה. כן הודיעו העיריות ברצועה על צמצום פעילותם ב- 50%, הפסקת הפעלת מתקני טיהור מי השפכים, והזרמת המים לים בשל מחסןר בדלק, וסגירה מוחלטת של החופים לרחצה.

יצויין, כי בפועל אין כמעט מגבלות על יבוא סחורות לרצועה, למעט מוצרים העשויים לשמש לייצור נשק, ואילו חומרי בניה מוכנסים על בסיס מנגנון פיקוח האמור למנוע שימוש בחומרים אלו לבניית מנהרות. למרות הפיקוח כביכול, ניתן לראות שארגוני הטרור אינם חסרים אמצעים לבניית המנהרות.

יצויין, שגם בחמא"ס מבינים שישראל אינה מעוניינת בהסלמה, ובין היתר נשלח לשם כך לעזה השגריר הקטרי עמאדי, בשליחות שחייבת היה להיות מתואמת עם ישראל. גם הפצצות התגובה הישראליות על ירי התמ"ס ברצועה כוונו כנגד פתחי מנהרות, ולא כנגד שום מטרה שיש בה חשש להימצאות מחבלים. יצויין, כי בעת שהשגריר הקטרי הגיע לרצועה הוא הותקף בידי עשרות תושבים נזעמים שטענו שהסיוע הקטרי אינו מגיע לאוכלוסיה אלא נגנב בדרך. אנשי החמא"ס, מיהרו להטיל איפול על הדברים, והציגו את המחאה כביטוי ל"כפיות טובה" כלפי הקטרים המסייעים לרצועה, ולא כ"מחאה כנגד התנהלותם". הנה תמונות המתארות את הארוע:

בזירת הפת"ח מחריפה המתיחות הפנימית, כאשר מחמד דחלאן מכריז רשמית על מאג'ד אבו שמאלה כראש הזרם של אנשיו ברצועה. מנגד, תוקף ג'בריל רג'וב פומבית את שלטונות מצרים בשל הגיבוי שהם נותנים לדחלאן, וטוען שמדובר בגישה לא הולמת, בייחוד משום שהמצרים יודעים מדוע סולק דחלאן משורות הפת"ח.

באיו"ש: המנגנונים פתחו בגל מעצרים כנגד אנשי החמא"ס, במיוחד בכפר עלאר שבגזרת טול כרם, לאחר חשיפת זירת מטענים שהתגלתה בגזרה. לטענת החמא"ס כוונו המטענים נגד צה"ל, וברש"פ טענו שלא מדובר באזור שחיילי צה"ל עוברים בו, ולכן, ככל הנראה כוונו המטענים נגד אנשי המנגנונים. אנשי החמא"ס מיהרו לתקוף את המנגנונים בעקבות המעצרים. כן גינו אנשי החמא"ס את הרש"פ בשל התנכלות לתהלוכת תמיכה שקיימו פעילי החמא"ס באוניברסיטת אלנג'אח בשכם לכבוד המחבל הרוצח אחמד ג'ראר מג'נין. הנה קישור לתהלוכה:

בתוך כך השתתפו אלפים בהלויות המחבלים מחלחול ובית סוריכ, שישראל מסרה בסוף השבוע לידי הרש"פ, כמחווה בעקבות הצלת שני חיילי צה"ל בג'נין. ביטוי נוסף למדיניות שראלית שמנסה כביכול לחזק את הרש"פ והמנגנונים ובפועל רק מייצרת להם תדמית של משתפי פעולה עם ישראל. הנה קישור לתמונות מההלויה בחלחול:

לצד זאת, הורתה המועצה המשפטית העליונה באיו"ש לקיים שימוע לשני שופטים בעקבות ביקורת שמתחו על התנהלות מערכת המשפט. הצעד עורר גינוי מחוגי זכויות האדם הטוענים שמדובר בנסיון לסתימת פיות.

לסקירות קודמות:

יעקב סבג הוא יליד מושב תקומה בנגב הצפוני, בן לעמוס אליהו סבג הי"ד, מראשוני הנופלים של צה"ל במלחמת ההתשה, שנהרג בקרב בסיני בל' סיון התשכ"ז, ולרוזה, סייעת בגן. בוגר תואר ראשון בהיסטוריה של המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטה העברית (1984), במסגרת העתודה האקדמית. מר סבג שירת במשך 25 שנה בצה"ל בתחום הערבי בדגש על הגזרה הפלסטינית, לאחר השחרור משמש במילואים בתפקיד יועץ לענייני פלסטינים ביחידת הממשל של פיקוד מרכז. לאחרונה הוציא את ספרו "זכרונות אבו יוסף" בהוצאת סלע מאיר.

יעקב סבג הפלסטינים

יש לכם שאלות? נשמח לענות