נורמליזציה (תַטְבִּיע) סעודית עם ישראל?

מאמר אורח מאת עידית בר

קריקטורת השבוע בסימן רעיון הנורמליזציה עם ישראל, האם יש הסכמה על כך? מי בעד ומי נגד? האם סעודיה מעוניינת בנורמליזציה? כן ולא…הקריקטורה מתוך עיתון אלחַ'לִיג' = המפרץ (الخليج) היוצא לאור באיחוד האמירויות.

הרקע לקריקטורה

לערב הסעודית יש אינטרסים משותפים עם ישראל, והיא פועלת במרץ להידוק הקשרים עמה. מה חושבת על כך קטר, למשל? מאמר נוקב בעיתון הקטרי א-שַרְק מגדיר את הנורמליזציה עם ישראל כשערורייה. סעודיה, כך נאמר, עושה "שטיפת מוח" לאזרחיה בדבר הצורך להתקרב לישראל כדי להתמודד מול הציר האיראני. כידוע, איראן השיעית, מגבירה את אחיזתה בתקופה האחרונה במזה"ת, ומהווה איום על סעודיה הסונית. לדעת העיתונאי הקטרי אין לסעודים "מילה". הם נאלצים לציית לשלטונות הדיקטטוריים ואינם יכולים להביע את התנגדותם לחימום היחסים עם "היישות הציונית". הוא אף יוצא נגד עיתונאי סעודי שהעז לקרוא בערוץ הטלוויזיה "רותאנא" לקבל את ישראל כעובדה מוגמרת, ושצריך לחיות אתה בדו-קיום.

נורמליזציה עם סעודיה

תיאור הקריקטורה

הערבי שבקריקטורה מתלבט. הוא אומר "כן ולא" במילה אחת (لا+نعم/ לַא+נַעַם= لعم ="לַעַם" כלומר, "כן+לא". משחק מילים) לנורמליזציה (تطبيع). הדבק הנוזל מהשפופרת (שעליה מצוירת מפת מדינות ערב) מחבר אותו לאדמה, ואינו מאפשר לו לזוז ממקומו. כך מבטא צייר הקריקטורות, עלי ח'ליל מבחריין, את האמביוולנטיות כלפי נירמול היחסים עם ישראל.

ערבית על קצה המזלג

פַדִיחַה (فضيحة)= שערוריה תַטְבִּיע (تطبيع) = נורמליזציה אלְמִחְוַר אלאִירַאנִי (المحور الإيراني) = הציר האיראני

שאלות מנחות

האם הנורמליזציה עם ישראל נוגדת את החלטות מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ (GCC)? מי יודע איזה פסק הלכה פרסם המופתי הסעודי, עַבְּד אלעַזִיז אַאל א-שֵיח', בנוגע לשיתוף הפעולה עם ישראל? מדוע קטר בלחץ מהידוק הקשרים בין סעודיה לישראל? איך זה משפיע עליה?

עידית בר, מרצה, ערביסטית ומזרחנית. חוקרת ומנתחת קריקטורות מהעיתונות הערבית. בעלת בלוג "הקריקטורה השבועית של עידית": "הקריקטורה מושכת את העין. היא יכולה להיות צינית ונשכנית, משעשעת וביקורתית, אך היא תמיד מעבירה מסר חזק. אומרים שתמונה שווה אלף מילים, אבל קריקטורה שווה לעיתים אלף תמונות."

עידית בר

יש לכם שאלות? נשמח לענות