הקריקטורה השבועית: חוסר האונים המצרי בסיני מוליד תיאוריות קונספירציה

מאמר אורח מאת עידית בר

קריקטורת השבוע בסימן "מזימה או תעלומה?" – הקריקטורה השבועית של עידית תחת הכותרת: הפגיעה במתפללים (استهداف المصلين) מתוך העיתון: אלקֻדְס אלעַרַבִּי (القدس العربي)

הרקע לקריקטורה

ביום ששי האחרון נרצחו במסגד א-רַאוּדַה בצפון סיני למעלה מ-300 מתפללים. טבח של ממש. העורך לשעבר של עיתון "אלאַהְרַאם" המצרי, עַבְּד א-נַאצֶר סַלַאמֶה, מפנה אצבע מאשימה לישראל. ישראל, כך הוא כותב באתר "אלמִצְרִי אלְיוֹם", מייחלת לפינוי חצי האי סיני מתושביו כדי לכבוש אותו מחדש.

זה מקום קדוש ליהודים, והם שואפים לחזור ולשלוט בו. לטענתו, ישראל פועלת בעורמה וזוממת להתיש את המצרים בפיגועים קשים עד שימאסו בשטח זה. עכשיו נשמעים גם קולות במצרים שקוראים להיפטר מהעול הכרוך בהחזקת חצי האי סיני. ובכך, לדעת סלאמה, החלום הישראלי עומד להתגשם.

עוד טוען העיתונאי המצרי, שישראל גזלה את התיירים ממצרים, ויש לה אינטרס מובהק להחזיר לעצמה את סיני ולהשתלט גם שם על ענף התיירות.

פיגוע במסגד בסיני

תיאור הקריקטורה

המתפללים במסגד כורעים בזמן התפילה כשפניהם אל מֶכַּה (כיוון התפילה, ובערבית "קִבְּלַה"), ואילו הטרוריסט עם חגורת הנפץ פונה לכיוון השני, מכיוון שאיננו באמת מוסלמי אם הוא רוצח מתפללים מוסלמים. על מצחו של הטרוריסט כתוב: "הקיצוניות" (التطرّف, א-תַטַרֻף).

אז האם ארגון הטרור הקיצוני דאעש ביצע את הפיגוע הנורא (כפי שרואה זאת צייר הקריקטורה אוסאמה חג'אג')? או שמא היד המבצעת נותרה בגדר תעלומה?

ערבית על קצה המזלג

מוּאַאמַרַה (مؤامرة) = מזימה (בדרך כלל מזימה ציונית), צַלַאה (صلاة) = תפילה, מַדְ'בַּחַה (مذبحة) = טֶבַח

שאלות מנחות

איך אומרים "תפילה" בארמית? ואיך זה קשור לערבית? האם לפי האסלאם ניתנה התורה למשה רבנו על הר סיני? אילו עוד האשמות של קונספירציה הופנו נגד ישראל במהלך השנים, מי זוכר? ומה דעתכם על תיאוריית הקונספירציה הציונית?

עידית בר, מרצה, ערביסטית ומזרחנית. חוקרת ומנתחת קריקטורות מהעיתונות הערבית. בעלת בלוג "הקריקטורה השבועית של עידית": "הקריקטורה מושכת את העין. היא יכולה להיות צינית ונשכנית, משעשעת וביקורתית, אך היא תמיד מעבירה מסר חזק. אומרים שתמונה שווה אלף מילים, אבל קריקטורה שווה לעיתים אלף תמונות."

עידית בר

יש לכם שאלות? נשמח לענות