הזירה הפלסטינית - סקירה שבועית

ניסיון הלינץ' בג'נין, שביתת עובדי הניקיון בבתי החולים, הפלסטינים בעזה לומדים שפות זרות בכדי להגר לחו"ל

מאמר אורח מאת יעקב סבג

15.2.2018

משך והחרפה בגילויי האלימות. עשרות פצועים, רובם קל בהפגנות הגדר ברצועה ביום שישי. עימותים אלימים גם במספר מוקדים באיו"ש. את העוינות והשנאה ניתן היה לחוות השבוע ביתר שאת, בנסיון לינץ' שביצע המון פלסטיני מוסת בג'נין, בחייל וחיילת שטעו בדרך ונכנסו לעיר, ורק בהתערבות אנשי המש"פ הם ניצלו ממוות ודאי. הנקודה הבולטת בסיפור היא, שאיש בציבוריות הפלסטינית לא טרח לגנות את המתפרעים, אבל רבים מאוד תקפו את השוטרים, ואת התיאום הבטחוני, בהמשך לביקורת על קיומו, לאחר חיסול אחמד ג'ראר בג'נין, והכרזת המועצה המרכזית של אש"ף שקראה להפסיק את התיאום הבטחוני. הנה תמונות המתארות את תקיפת החייל והחיילת- אזהרה: התמונות קשות:

המצוקה ברצועה נמשכת, ובין היתר, נמסר על השבתה מוחלטת של תחנת הכח ברצועה בשל מחסור בדלק. כן דווח על השבתת שירותי הנקיון בבתי החולים, לאחר שחברות כח האדם המעסיקות את המנקים לא קיבלו תשלום מזה זמן. בנוסף, המגזר הפרטי הודיע על השעיה ליומיים של הכנסת סחורות לרצועה כתוצאה מהמצוקה. הנה כתבה על שביתת עובדי הנקיון בבתי החולים:

המצוקה ברצועה מעוררת עוד יותר את שאיפת הצעירים להגר לחו"ל. הנה כתבה על צעירים הלומדים שפות, במטרה להגדיל את הסיכוי לקבלת אשרת הגירה:

בנסיון להרגיע את המצוקה ברצועה. קטר מעבירה סיוע חירום בסך 9 מליון דולר, איחוד האמירויות 2 מליון, ומצרים מאשרת הכנסת מלט ודלק דרך מסוף רפיח. מנגד, מונעת מצרים מעבר נוסעים במסוף, בעיקר בשל המבצע הצבאי הגדול הנערך בסיני נגד אנשי דאע"ש.

במקביל, מכריז ראמי חמדאללה, ראש הממשלה הפלסטיני, כי הממשלה גיבשה תכנית לקליטת העובדים האזרחיים ברצועת עזה, מעידן ממשל החמא"ס במנגנון הציבורי, וייעדה לכך חלק מתקציב שנת 2018. יחד עם זאת, מתנה חמדאללה את מימוש המהלך, בהעברת השליטה המלאה ברצועה לידי ממשלתו.

כמו כן, זאפר מלחם, יו"ר רשות האנרגיה הפלסטינית מכריז שהרשות גיבשה תכנית לטיפול משמעותי במשק החשמל ברצועה, כולל הסבת תחנת הכח ברצועה לגז והפעלתה בהיקף מלא, הקמת מתקני אנרגיה סולארית והגדלת כמויות החשמל ממצרים ומישראל.

בהקשר זה, מאשימים אנשי הרש"פ את החמא"ס, כי היא ממשיכה לשלוט ברצועה ולנהל אותה, כולל גביית מיסים, וחידוש פעולת עמדה 4/4, החולשת על המעבר למחסום ארז, וזאת בניגוד להסכם הפיוס. בחמא"ס טוענים, כי הם נאלצים להמשיך את הגביה, ואת ניהול הרצועה, כיון שממשלת חמדאללה אינה משלמת את משכורות העובדים, ואינה מטפלת ברצועה כמובטח

משלחת חמא"ס בראשות אסמאעיל הניה יצאה למצרים לקידום נושא הפיוס. כן יצא לקהיר עזאם אלאחמד, הממונה על המו"מ מטעם פת"ח. במהלך הביקור במצרים נועדו הניה ועמיתיו עם נציגי מחמד דחלאן בראשות סמיר משהראוי, ולצידו סופיאן אבו זאידה ואוסאמה אלפרא, ראש עיריית ח'אן יונס לשעבר.

בתוך כך, אנשי החמא"ס קושרים קשר הדוק בין המצב ברצועה להתלקחות בחזית הצפונית, ומציינים שהעימות הבא יהיה כולל וישראל לא תוכל ליהנות ממציאות בה היא מתמודדת רק בחזית אחת.

במישור המדיני: בלט השבוע ביקור ראש ממשלת הודו נארנדרה מודי בראמאללה, כולל עליה והנחת פרחים בקבר ערפאת. כמו כן, יצא אבו מאזן השבוע לכינוס ועידת האו"מ בניו יורק. זאת, בצל המשך העיסוק בנושא יוזמת השלום האמריקאית המכונה: "עיסקת המאה", שהפלסטינים לא מהססים להכריז, כי ידחו אותה על הסף. עם זאת, עיקר חששם הוא שהאמריקאים בגיבוי ערבי, יכפו את המהלך בשטח, בניגוד לרצונם.

מחמוד עבאס נרנדה מודי רמאללה

לסקירות קודמות:

יעקב סבג הוא יליד מושב תקומה בנגב הצפוני, בן לעמוס אליהו סבג הי"ד, מראשוני הנופלים של צה"ל במלחמת ההתשה, שנהרג בקרב בסיני בל' סיון התשכ"ז, ולרוזה, סייעת בגן. בוגר תואר ראשון בהיסטוריה של המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטה העברית (1984), במסגרת העתודה האקדמית. מר סבג שירת במשך 25 שנה בצה"ל בתחום הערבי בדגש על הגזרה הפלסטינית, לאחר השחרור משמש במילואים בתפקיד יועץ לענייני פלסטינים ביחידת הממשל של פיקוד מרכז. לאחרונה הוציא את ספרו "זכרונות אבו יוסף" בהוצאת סלע מאיר.

יעקב סבג הפלסטינים

יש לכם שאלות? נשמח לענות