הקריקטורה השבועית: האם סעודיה תציל את העולם מ"הנאצים החדשים"?

מאמר אורח מאת עידית בר

המהפכה שהתהפכה – איראן מ 1979 ועד 2017 מתוך עיתון "אלעַרַבּ" (العرب), לונדון

הרקע לקריקטורה

יורש העצר הסעודי, מוּחַמַד בן סַלְמַאן, "הטיל פצצה" כאשר כינה את עַלִי חַ'אמינאי, המנהיג העליון של איראן, "היטלר החדש של המזה"ת".

העיתון הסעודי א-רִיַאד פרסם בעניין זה מאמר מערכת שכותרתו: "איראן הנאצית". שם מסביר העורך, איך שיגעון הגדלות של היטלר ושאיפות ההתפשטות שלו גררו את העולם למלחמה כוללת ועקובה מדם. אירופה יכולה היתה למנוע את המלחמה הזאת אם הייתה מבינה את הסכנה הגלומה באידאולוגיה הנאצית. לעומתה, ערב הסעודית הבינה מהר מאד "עם מי יש לה עסק" והתערבה כדי להציל את בחריין ואת תימן מידי איראן.
איראן שואפת להקים מחדש את האימפריה הפרסית. היא מציגה את השיעים כמיעוט נרדף שזכויותיו נגזלות ע"י הרוב הסוני. בטענה שקרית זו היא מתערבת בעניינים לא לה, ומערערת את היציבות והביטחון באזור.

קריקטורה איראן נאציזם סעודיה

תיאור הקריקטורה

בקריקטורה נראה מנהיג המהפכה באיראן האייתוללה ח'ומייני מחזיק את דגל איראן, ומעליו שנת המהפכה האסלאמית: 1979. משמאל מחזיק המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמינאי, את הדגל. אך בשנת 2017 מצויר עליו צלב קרס במקום הסמל המייצג את המילה "אללה"…

ערבית על קצה המזלג

מהפכה – תַ'וְרַה (ثورة)
נאצי – נַאזִי (نازي)
אימפריה – אִמְבְּרַאטוּרִיַה (امبراطورية)

שאלות מנחות

מהו פרויקט "הסהר השיעי" ממנו חוששת ערב הסעודית?
מה חושבים הצעירים האיראנים היום על המהפכה האסלאמית? האם הם מרוצים מתוצאותיה?
האם סעודיה אכן הצילה את בחריין ואת תימן מליפול "בפח האיראני"? כיצד?

עידית בר, מרצה, ערביסטית ומזרחנית. חוקרת ומנתחת קריקטורות מהעיתונות הערבית. בעלת בלוג "הקריקטורה השבועית של עידית": "הקריקטורה מושכת את העין. היא יכולה להיות צינית ונשכנית, משעשעת וביקורתית, אך היא תמיד מעבירה מסר חזק. אומרים שתמונה שווה אלף מילים, אבל קריקטורה שווה לעיתים אלף תמונות."

עידית בר

יש לכם שאלות? נשמח לענות