דף הבית / חיכמה - בית הספר לערבית ומזרח תיכון / לימוד ערבית מדוברת בחיכמה – התכנית ללימוד ערבית

לימוד ערבית מדוברת בחיכמה – התכנית ללימוד ערבית

תכניות לימודים - קורסי ערבית

ערבית מדוברת

הדגש בקורסי המדוברת של חיכמה ניתן על הפעלת המשתתפים וחיזוק ביטחון הדיבור השוטף שלהם. הקורס כולל אינספור אינטרקאציות בנושאים שונים לצד שילוב נושאים דקדוקיים מרכזיים וחיונים. במהלך הקורס תנהלו ותתרגלו שיחות בלהג הערבית המדוברת בישראל, הרשות הפלשתינית וירדן. הסטודנטים ילמדו ברכות, גינונים וביטויים המאפיינים את החברה הערבית תוך שימת דגש על אוצר מילים אקטואלי ושימושי מחיי המשפחה, נוף הסביבה הקרובה, מקום העבודה, דת האסלאם, החגים, הרחוב, העיר והכפר והעסקים, ניגע בסוגיות דקדוקיות ונהנה מקטעי מוסיקה והווי מרחבי העולם הערבי.

המשתתפים מקבלים תמיכה מקצה לקצה גם מעבר לשעות הלימודים באמצעות האתר המתוקשב וכלים טכנולוגיים לצד קטעי טקסט, תמונה ווידאו מסורתיים מתועתקים ומתורגמים. כל הקורסים נלמדים באמצעות תעתיק עברי מנוקד.

קורסי הערבית המדוברת של חיכמה ניתנים ב-3 רמות על פי יכולת המשתתף. משכי הקורסים בין 24 ל- 30 שעות המתפרסות על פני 12 עד 15 מפגשים.

  • מדוברת למתחילים (רמה א')
    הטעמה וניגון / תנועות קצרות וארוכות / דגש / שם העצם בזכר ונקבה / כינויי הקניין והרמז / מילות היחס ונטייתן / היידוע ואותיות השמש / מילות שאלה א' / ביטויים ונימוסים א' / ערך היתרון וההפלגה / צורת התילוי א' / מילות שאלה א'.
  • מדוברת לממשיכים (רמה ב')
    חזרה על מושגים בסיסיים / זכר ונקבה / נטיית השם / שייכות / שלילת השם / שלילת הפועל / צורת התילוי ב' / מילות הגוף / צורות הרבים / אותיות השמש / ביטויים ונימוסים ב' / מילות שאלה ושימוש ב' /  צורת הזוגי / נטיית הפועל כאן / עבר שימושי /  הווה שימושי / ציווי שימושי / כינויי גוף חבורים / ביטויים ונימוסים ג' / צורת התילוי / נטיית הפועל ח'לצ, לקא / משקלי אפעל / מילות השאלה ב'
  • מדוברת למתקדמים (רמה ג') לימוד ותרגול שימוש בכלל הבניינים והגזרות בערבית המדוברת, סיכום כלל נושאי הזמנים, מילות שימוש, הבדלי להגים מקומיים בחברה הפלסטינית.
    24 - 30 שעות / 12 - 15 מפגשים
ערבית של אמצעי התקשורת
  • קורסי ערבית מודרנית / ספרותית להקניית יכולות שמיעה, קריאה וכתיבה בשפה הערבית של אמצעי התקשורת

    ערבית של אמצעי התקשורת

השפה הערבית של אמצעי התקשורת הינה גרסה מודרנית של הערבית הקלאסית, אמנם זוהי אינה שפת אם ואיננה שפה מדוברת, אולם היא נחשבת לשפה הערבית הנפוצה ביותר שכן היא השפה בה מתנהלים אמצעי התקשורת והמוסדות הרשמיים: ממשל, עיתונות, טלוויזיה, רדיו, חקיקה, ספרות ועוד. השפה הערבית המודרנית מובנת בקרב כל דוברי הערבית ומהווה מעין שפת – על המאפשרת לכ-300 מיליון כל דוברי השפות הערביות השונות לתקשר ביניהם.

צוות חיכמה – התכנית ללימוד ערבית מציע 3 קורסים ללימוד ערבית של אמצעי התקשורת:

  • קורס ערבית קרוא וכתוב למתחילים (רמה א')

תכנית דקדוקית של הקורס:
מבוא לערבית כתובה / האותיות הלא מתחברות דוד' ארז / הטעמה והגייה / סוגי האות א' / אותיות בנתי+ת‘ הזהות בצורתן / דגש חזק (שדה) / אותיות שס + כמה / הטיית תא מרבוטה + צורת הנקבה / סמיכות וכינוי קניין / כלים אינטרנטיים שימושיים / אותיות חח'ג‘ פק צצ' / אותיות טט / אל היידוע ואותיות השמש / ניקוד ערבי / תרגול קוראן / תרגול וידאו / המספרים / ערך היתרון וההפלגה / מבוא לתקשורת ערבית

  • קורס ערבית של אמצעי התקשורת (רמה ב') לבוגרי קרוא וכתוב למתחילים

תכנית דקדוקית של הקורס:
הגייה והטעמה / תנועות ארוכות וקצרות /  מבוא: מושגים מתחום התקשורת והעיתונאות / מבוא: רשתות הטלוויזיה בשפה הערבית / מבוא: ארגוני וקיצורים נפוצים  / תרגול 1: דוקומנטרי / פיתוח הגה א' / פיתוח שמיעה א' / ריבוי שאינו מציין בני אדם / תרגול 2: אקטואליה / מושגים ופעלים נפוצים מתחום התקשורת והעיתונאות / מבוא: מושגים נפוצים מהסכסוך הישראלי פלסטיני / יא אלנסבה /  ריבוי שלם זכר + נקבה / צורת הזוגי בשם / שימוש במילונים מקוונים / כלי עזר לניתוח פעלים וש"ע / תרגול 3: חדשות /  תרגול 4: חדשות / מבוא: סדר המילים במשפט הערבי / תרגול 5: דוקומנטרי / ריבוי שלם זכר – היחסות / מילות שלילה / ניתוח פעלים על פי בניין 

    • קורס ערבית של אמצעי התקשורת (רמה ג')

תכנית דקדוקית של הקורס: בניינים וגזרות שימושיים בערבית של אמצעי התקשורת, הטיות פעלים נפוצות באמצעי התקשורת, ביטויים נפוצים, תרגול השיח בערבית של אמצעי התקשורת.

תכניות הלימודים שלנו מעודכנות, שימושיות, וחשוב מכל – מותאמות למאה ה-21. הלימודים כוללים לימוד כתיבה וקריאת אותיות השפה הערבית, זיהוי מילים, אותיות, מונחים, ניקוד וסימנים מוסכמים מרמת הבסיס  עם דגש על קריאה וכתיבה במחשב, שימוש באינטרנט ובמילונים אינטרנטיים, רשתות חברתיות, מקלדות וירטואליות ועוד ובמטרה לפתח את היכולות האוטודידקטיות והעצמאות של הסטודנטים ועד לרמה של שליטה והבנת כלי התקשורת: חדשות, אקטואליה, סדרות וכו'.