על עיד אלאדחא ועל אסלאם שמכיר גם בעקידת יצחק

חג הקורבן “עִיד אלְאַדְחַא” (תעתיק מדוייק: אַצְ’חַא أَضْحَى) הוא אחד משני החגים האסלאמיים (אלפִטֶר, אלְאַדְ’חַא) והוא נחשב לחג הגדול והחשוב מבין השניים “אַלְעִיד אלְאַכְּבַּר” (החג הגדול ביותר).

שורש המילה “אַדְ’חַא” משמש גם בערבית המודרנית בכל הנוגע ל”הקרבה למען המולדת”, קורבנות של מלחמה ועוד: הקרבה – תַדְ’חִיַה (תעתיק מדויק: תצ’חיה), דַ’חִיַה – קורבן, דַ’חַאיַא – קורבנות.

בתנ”ך אנו מוצאים במפורש את שמו של יצחק “קַח-נָא אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידְךָ אֲשֶׁר-אָהַבְתָּ, אֶת-יִצְחָק” בסיפור העקידה, כפי שמובא בפסיפס העקידה היפהפה מבית אלפא:

עקידת יצחק בית אלפא

מה היא המקבילה לפסוק זה בספר הקדוש ביותר למוסלמים?

סיפור העקידה מוזכר במספר מקומות בקוראן ביניהם (תרגום חופשי) פרשת כַּוְתַ’ר (108): “שא תפילה לריבונך וּזְבַח זֶבַח”

פרשת א-צַאפַאת (37 / 99): “אמר אברהם: אלך אל ריבוני והוא ידריך אותי, אלי, אנא שלח לי בן ישר דרך, ואנו בישרנו לו על כך לאחר מכן, וכאשר גדל אמר לו אברהם, בחלומי ראיתי כי עליי להקריבך, מה דעתך, והוא אמר עשה כפי שצווית, ואם ירצה האלוהים תמצא אותי בין עזי הרוח…ולאחר מכן פדינו אותו בקורבן גדול”.

קריאת הפסוקים בקולו של קורא הקוראן התימני השיח’ פארס עבאד (02:29)

למרות כי כיום הדיעה המקובלת יותר בקרב המוסלמים, ומסיבות ברורות, היא שמדובר בישמעאל, הנחשב במסורות אסלאמיות ויהודיות לאחד מאבותיהם הקדמוניים של הערבים בחצי האי ערב, הרי שאין בקוראן אזכור מפורש המחבר בין העקידה לישמעאל.

מעבר לכך, פרשנים והוגים מוסלמים בולטים וביניהם א-טברי (923) ואלקורטובי (1273) כתבו מפורשות כי מדובר ביצחק ולא בישמעאל.

הסיפור הבא ממחיש בצורה טובה את ההבדל ולפעמים את המרחק בין מסורות עממיות ואמונות לבין הכתוב בספרי הדת והמסורת:

לפני מספר שנים פנתה צעירה מצריה אל אחד האתרים האסלאמיים החשובים ברשת המכונה fatwa.islamweb.net אשר מהווה אתר שאלות ותשובות למוסלמים סונים דוברי ערבית מרחבי העולם.

הצעירה, אשר עבדה כמתרגמת לערבית בערוץ הטיולים והתיירות Travel Channel, פנתה לאתר לאחר שבמהלך תכנית אשר בחלקה הראשון עסקה בתיירות בישראל, צויין סיפור עקידת יצחק לצד ציון מקום העקידה כמקום אבן השתייה בהר הבית (המקום הקדוש ביותר ליהודים), חלקה השני של התכנית עסק במנהגי חג הקורבן במרוקו וגם בה נאמר כי הנעקד היה יצחק ולא ישמעאל.

הצעירה נחרדה בשל “הזיוף” לכאורה של הסיפור אותו היא מכירה בהיותה מוסלמית מאמינה שגדלה על סיפור עקידתו של ישמעאל בן אברהם במקום בו נמצא היום “בית אללה אלחראם” (מסגד אלחראם) בסעודיה, המקום הקדוש ביותר למוסלמים.

הצעירה אשר התחלחלה מהשוני בסיפור עליו גדלה ביקשה מצוות האתר לנקוט בצעדים חריפים כנגד אותו הערוץ “אשר מסלף את העובדות”.

צוות האתר, אשר אין להתבלבל באדיקותו ומחויבותו לערכיו, נצמד לדברי חכמי ופרשני האסלאם וציין כי שני העקרונות הללו אינם בבחינת פסק הלכה והם אינם חלק מיסודות הדת (אצול א-דין).

לדבריהם, חלק מהמלומדים המוסלמים סברו שהמדובר בעקידת ישמעאל וחלקם סברו שהסיפור הקוראני מדבר על עקידת יצחק כאשר חלק גדול ממוסרי המסורות המוסלמים פירשו את העקידה עם ישמעאל.

גם בנוגע למקום העקידה ישנה מחלוקת כאשר הראשונים ציינו את המסורת שהעביר הפרשן אלקורטובי לפיה ישנן 4 סברות בנוגע למקום העקידה: 1) מכה, 2) אלמונחר, 3) הר ת’ביר, 4) באזור א-שאם (הלבנט) במרחק 2 מייל מהר הבית. גם במקרה דנן רוב הפרשנים רואים במסורת הראשונה המזהה את מקום העקידה עם מכה כמסורת המהימנה ביותר.

את דבריו חתם צוות האתר בביטוי השגור: וַאלְלַהֻ אַעְלַמֻ (והאמת המלאה נמצאת אצל אללה)

וכֻּל עַאם וַאַנְתֻם בִּחַ’יְר

קריאה נוספת (ערבית):

אתר ההלכה הנפוץ “אהל אלקוראן”: הקורבן הוא הנביא יצחק
אלאהראם: סיפור שההיסטוריה לא הכריעה בעניינו…יצחק או ישמעאל…מי היה הקורבן בסיפור העקידה?