הכירו את מלך הרומנטיקה של המוזיקה הערבית


למעלה מ-20 שנה שואיל כפורי לא מפסיק להפתיע ולרגש בכל אלבום ובכל שיר מחדש. תכירו את הפרפורמר הלבנוני המסוקס והכריזמטי, בעל צבע הקול העמוק שחודר היישר אל תוך הלב, אחד הזמרים המצליחים ביותר במזרח התיכון. מהרגע הראשון שעלה על הבמה הקהל לא ידע ממנו שובע, ובימים אלה ממש הוא עמל על צילום וידאו קליפ חדש לאחר עשר שנים שבהן נמנע מכך

מישל אמיל כפורי נולד ב-15.9.1974 בעיר זחלה שבלבנון למשפחה נוצרית-קתולית, והתפרסם תחת שם הבמה ואיל כפורי (תעתיק מדויק: וַאאִל כְּפוּרִי). ואיל התברך בקול נדיר ביופיו. מילדות הוא אהב לשיר ונהג להופיע במסיבות ובאירועים בבית הספר. אביו לימד אותו לסלסל “מוואלים” ואימו עודדה אותו להיכנס לתחום השירה והזמרה. כשסיים את לימודי התיכון הלך ללמוד מוזיקה באוניברסיטת אל-כּסליכּ.

לאורך כל שנות הקריירה שלו הצטיין הזמר עתיר הכישרון בשירה בעיקר בלהג הלבנוני, ברם הגיש גם מעט שירים בלהג המצרי ובלהג הח’ליג’י (מהמפרץ). הוא מחזיק ברפרטואר עשיר בשפע בלדות קורעות לב וברקען כינורות ותזמורות מפוארות. בדומה לזמרים אחרים בעולם הערבי ומחוצה לו, השירים שלו עוסקים רובם ככולם באהבה, בכאב, ברומנטיקה, במעברים שבין עצב לשמחה, בין ייסורים ונטישה לחיזורים, בין פרידות ובגידות לאושר מתפרץ. לצד זאת, גם הפן הלאומי של אהבתו למולדתו לבנון בא לידי ביטוי בשיריו ובהופעותיו. לא מן הנמנע שהעיסוק הבלתי פוסק שלו בנושאים הללו הוא שמביא לבליל שמועות תמידי סביב חיי האהבה של ואיל עצמו. אך ברור מנין הגיע הכינוי שבחרו לו מעריציו, הלא הוא “מלך הרומנטיקה”. ואיל היווה ועודנו מהווה השראה לזמרים בכל העולם, בהם גם זמרים ישראליים כמו אייל גולן ומאור אדרי.

את הרגש שבשירתו מביע ואיל באינטליגנציה נדירה, כשהוא מרבה לעצום את עיניו, ללוות את השירה בתנועות ובמחוות ידיים ופנים, אם בחיוך, אם במבט נוגה. קול הזמיר שמגיע מהרי הלבנון הפך במהרה למבוקש בכל רחבי העולם הערבי. כישורי הזמרה העילאיים, השימוש המוגבר באינסטרומנטים מוזיקליים, הביצועים המרהיבים וה”לוק” הגברי והמסוקס הם שהבטיחו שדרכו של ואיל תהיה סוגה בשושנים ותעניק לו מעמד של כוכב אמיתי – סופרסטאר שדרך השירה המרגשת שלו מפיל ברשתו ומכשף את הקהל, ובפרט את בנות המין הנשי.

מלך הרומנטיקה של המוסיקה הערבית ואאל כפורי

בשנים האחרונות שימש ואיל כשופט בשתי תוכניות של תחרויות שירה מהמובילות במזרח התיכון- “אקס פקטור” ו”ערבּ איידול”. ל”ערבּ איידול” הצטרף בעונה השלישית בשנת 2014 בעקבות פרישתו של הזמר ראע’ב עלאמה מפאנל השופטים. ואיל קיבל מוניטין של שופט מסביר פנים, רגיש (כזה שלא מתבייש לבכות כשהוא מתרגש מביצוע של מועמד כישרוני), חם ולבבי.

בשנת 2011 התחתן ואיל בקפריסין בטקס אזרחי עם בחירת ליבו אנג’לה בשארה. מערכת היחסים והנישואים שלהם נשמרו בסוד מהתקשורת עד להולדת ביתם מישל, אשר קרויה על שמו המקורי של אביה, והם מתגוררים היום בלבנון בעיר ג’וניה ששוכנת לחוף הים התיכון. כיאה למגה סטאר כמותו, הוא שימש כפרזנטור של חברות משקאות מוגזים, פלאפונים ושעונים. כמו כן, הוא הגיע לרמה מקצועית בטניס והשיק טורניר טניס תחת חסותו וניהולו האישי.

ואיל השתתף במיטב הפסטיבלים בעולם הערבי, בפסטיבל קרטאג’ (קרתגו) שבתוניסיה, פסטיבל מוואזין במרוקו, ובפסטיבל ג’רש בירדן בפני קהלים של מיליוני מעריצים. בשנת 2010 השתתף ואיל בפסטיבל “הלא פבראיר” בכווית יחד עם הזמרת הלבנונית יארא, שם הוא הופיע עם שירים חדשים וישנים שלו ואף עלה עם שיר שכתב במיוחד לכווית.

את מסעו המוזיקלי התחיל ואיל כאשר בתחילת שנות התשעים השתתף בתוכנית “סטודיו אל-פן” (סטודיו האמנות) כשהיה בן 18 בלבד. בתוכנית זו ששודרה בערוץ LBC הלבנוני התקיימו תחרויות שירה ורבים מזמרי הפופ המודרני בעולם הערבי החלו בה את דרכם. יחד עם ואיל התמודדו בתוכנית בשנים 1992-1993 גם דיאנא חדאד, אליסא (שעד היום הוא מיודד עימה מאוד), מועין שריף וזמרים מפורסמים אחרים. אלא שואיל הצליח להדהים את כל לבנון ואת פאנל השופטים עם יכולותיו הווקאליות יוצאות הדופן, זכה במקום הראשון וגבר על כל מתחריו.

ההופעה הראשונה ב”סטודיו אל-פן”

אחרי “סטודיו אל-פן” התבלט ואיל במיוחד כפי שלא קרה מעולם בלבנון קודם לכן, עד כי נשיא לבנון דאז, אליאס אל-הראווי, שיבח אותו באמרו כי הוא מתעלה על כל עמיתיו.

בשנת 1994 הוציא את האלבום הראשון שלו, כשהשיר המוכר ביותר מתוכו הוא “מא וועדתכּ בנג’ום אל-ליל” (לא הבטחתי לך את כוכבי הלילה), שיר שזוכה לחידושים ולעיבודים עד ימינו. בשנה זו גם הוציא שיר בלהג מצרי “בּעתרפלכּ אני בּחבכּ” (אני מודה בפנייך שאני אוהב אותך), וגם הקליט את הדואט הנודע “מין חביבי אנא” (מי האהוב שלי) עם הזמרת נוואל אל-זוע’בי. לאחר שלושים שנה שלא נעשו דואטים בעולם הערבי, הדואט הזה היכה גלים בחדשנותו וזכה לתהילה שאין שניה לה באותה התקופה, ומשגשג גם כיום. דואטים בין זמרים וזמרות שנוצרו אחריו לא הצליחו לזכות להצלחה דומה.

“מא וועדתכ בנג’ום אל-ליל”

השיר בלהג המצרי “בעתרפלכ אני בחבכ”

הדואט “מין חביבי אנא” – לחצו כאן

מרגע שהוציא את אלבומו הראשון הצליח ואיל לשמור על הישגיו בכל אלבום שהוציא לאחר מכן. ואיל התמיד לשיר בלהג הלבנוני, תמך בשירה הלבנונית, בשימורה ובהפצתה בקרב הציבור. ובשנת 1995 הפך לזמר הראשון שהתבקש להופיע בפסטיבלים גם מחוץ ללבנון, בכל העולם הערבי.

מאז ומתמיד הדגיש ואיל את זיקתו ואהבתו הגדולה למולדתו לבנון. הביטוי המובהק לכך היה כאשר בשנת 1996 נקרא אל הדגל והתגייס לצבא הלבנוני. הוא הודיע על כך בשיר “ראיח עאל-ג’יש” (הולך לצבא) שהגיע למקום הראשון במצעדים. כך חדר ואיל אל ליבם של האימהות, האבות, הנוער וכל מי שהיה לו קרוב משפחה בצבא לבנון. נאמר עליו שדרך שיריו הוא המריץ את הצעירים ללכת לשרת בצבא והפך את החיילים לגיבורים. במהלך שנת שירותו הוציא ואיל שירים לרגל אירועים לאומיים שונים בלבנון כמו “חג הצבא הלבנוני”. כשהשתחרר בשנת 1997 קיימו לכבודו חבריו למקצוע פסטיבל שבמהלכו ביצעו את שיריו, ביניהם הזמרים פארם כרם, ראמי עיאש, זין אל-עומר, נוואל זוע’בי ואחרים. גם כיום מרבה ואיל ליטול חלק בהופעות במסגרת אירועים ממלכתיים בלבנון.

“אנא ראיח עאל-ג’יש”

בשנת 1998 שר לראשונה שיר בערבית-ספרותית בשם “אל-חוב פונון” (האהבה היא אמנותׂׂׂ)

עם הוצאת האלבום “עמרי כלו” (כל חיי) בשנת 2003 גדלה הפופולריות שלו. באלבום זה הוכיח ואיל את המנעד הקולי הנדיר והעוצמתי שלו כשהצליח לאתגר את עצמו בשירה בטונים גבוהים, כמו בשיר “תבכי אל-טיור” (הציפורים בוכות), שהלחן שלו לקוח מהשיר הטורקי Selam Olsun של הזמר הטורקי אבראהים טטליסס.

הקליפ “עמרי כלו”

“תבּכּי אל-טיור”

אפשר לומר שמהאלבום הזה החל ואיל לגבש ולפתח את הסגנון הייחודי לו, עם הדגש הרומנטי המיוחד שהוא שם על הבעת הכאב שפורט על נימי הלב ועם השימוש במיתרי הקול משל היו מיתרים של כינור. יחד עם זאת, אין ספק  כי אלבום “קרב לי” (התקרב אליי) שהוציא ואיל בשנת 2005 הוא שפרץ את דרכו של ואיל בעולם הערבי וזיכה אותו בפרסים רבים. באותה השנה התנהל קרב צמוד בינו ובין הזמר המצרי המצליח עַמְר דיאב בפסטיבל קהיר. בסופו של דבר ואיל ניצח, וזכה באלבום פלטינה ובפרס המקום הראשון על הקליפ האהוב ביותר.

“קרב לי”

באותו אלבום יצא גם השיר “ח’דני ליכ” (קח אותי אליך) שהזמר הישראלי מאור אדרי העתיק את הלחן שלו לשירו “רוחות רעות”

בשנת 2006 הוציא ואיל את הסינגל המצליח “בחבכ אנא כתיר” (אני אוהב אותך מאוד), לו הפיק קליפ שלמעשה הוא הקליפ האחרון שצילם עד כה

אלבום מרגש נוסף הוא הוציא בשנת 2007 תחת השם “ביחן” (כַּמֵהַ), שהכיל שלל שירים יפהפיים וכמובן נחל הצלחה גדולה

שנה לאחר מכן היה לואיל ניסיון קצר כשחקן בסרט “בחר אל-נג’ום” (ים הכוכבים), שלא חזר עליו שנית. בשנת 2009 הוא הוציא סינגלים מצליחים ביותר של בלדות ענוגות בעיקר, ביניהם הסינגל “לו חבנא ע’לטה” (אם אהבתנו היא טעות) ו”חֻכְּם אל-קלב” (שיפוט הלב).

“לו חבנא ע’לטה”

“חכם אל-קלב”

בשנת 2012 הוציא את אלבום “יא דלי יא רוחי” (או שתישארי או שתלכי) ובו להיטים ששיגעו את הקהל בזה אחר זה.

“יא דלי יא רוחי”


להיט מדובר ביותר מתוך האלבום הינו השיר “ספחה וטוויתהא” (דף שקיפלתי/קימטתי). אייל גולן לקח חלק מהלחן שלו לקטע הפתיחה של שירו “צללים של דמותה”

בסוף שנת 2014 יצא האלבום האחרון של ואיל בשם “אל-ע’ראם אל-מוסתחיל” (האהבה הבלתי אפשרית), אלבום שממשיך להוביל בראשי המצעדים.

הופעה של ואיל בתוכנית “ערב איידול” עם “אל-ע’ראם אל-מוסתחיל”

נכון לרגע זה, לואיל 1.22 מיליון עוקבים בטוויטר וחרף הרצון העז שלו לשמור על פרטיותו, לא פעם הוא חושף בפני עוקביו טפטופים של פרטים על חייו. כך, בחודש מרץ 2015 הקדיש בטוויטר שיר לאמא שלו לכבוד “חג האימהות”:

משנת 2006 נמנע ואיל מלצלם קליפים לשיריו והסתפק בפרסומם דרך היוטיוב וכמובן מעל הבמות בהופעות חיות. עם זאת, ישנם דיווחים לפיהם בחודשים האחרונים החל ואיל לצלם וידאו קליפ חדש  לשיר “כיפכ יא ווג’עי” (מה שלומך כאב שלי), ידיעה ששימחה מאוד את מעריציו. לצד זאת, הוא ערך סדרת צילומים עם הזמרת היפאא ווהבי לקראת הופעה משותפת שלהם לרגל פתיחת השנה האזרחית של 2015, והקליט דואט חדש עם הזמרת יארא.

ואיל זכה שש פעמים בתואר “הזמר האהוב ביותר” וארבע פעמים שיריו הוכתרו בתור “השיר האהוב ביותר”. הקליפים השונים שלעיל חושפים אותנו לתהליך שעבר ולשינויים שחלו הן במראה של ואיל במהלך השנים (בעיקר בתסרוקות ובזיפים) והן בקולו, שהלך והתבגר. אולם מעולם לא פג קסמו ולא סר חנו, ולהיפך, הוא הלך והתקבע כזמר פופולרי נערץ.

אנחנו כאן מחכים לוידאו קליפ החדש בקוצר רוח ולהפתעות הבאות שעוד צפויות בהמשך הדרך!