מילחם ברכאת – הזמר, המלחין והשחקן הלבנוני המפורסם הלך לעולמו

הזמר, השחקן והמלחין הלבנוני מילחם ברכּאת (אבו מג’ד), בן העדה הנוצרית אורתודוכסית, הלך לעולמו ביום שישי האחרון בגיל 71 לאחר קריירה עשירה וארוכה אותה החל כבר בגיל 22. ברכאת נולד בעיירה הנוצרית כפרשימא, התחתן פעמיים ולו 4 ילדים.

אללה כרים – מלהיטיו הראשונים של מילחם ברכאת

הוא נחשב לאחד מארבעת ענקי תקופת תור הזהב של המוסיקה הלבנונית לצידם של המוסיקאים הגדולים זכי נאציף, עאצי א-רחבאני וודיע א-צאפי.  הוא שר, שיחק וניגן במחזות ובאופרטות רבות של האחים רחבאני, בסרטי קולנוע, והיה אחד מהזמרים הלבנונים הידועים במלחמתם לשימור השפה הלבנונית (שילוב בין ערבית מדוברת, ארמית, צרפתית, אנגלית ושפות נוספות) בה רואים הלבנונים יסוד מרכזי בזהותם.

כאמור, הקפיד מילחם לשיר בלהג הלבנוני, זאת לעומת זמרים אחרים שפנו משיקולי מסחריות לשיר בלהגים אחרים כגון המצרי והח’ליג’י. תחת שרביטו הוציא שירים רבים בלהג זה אשר הפכו לנכסי צאן ברזל ביניהם: “סלים עליהא יא הווא“,  “עלואה יא לילי”, “ג’ית בואתכּ”, “חמאמה בידא”, “חביבי אינתא”, “פרח א-נאס”, “אבוהא ראדי”, “אמארין” ועוד רבים. כשרונו כמלחין בא גם לידי ביטוי בלחניו לזמרים אחרים ביניהם “חנא השיכור” שהלחין לפיירוז ו-“פרשתי מהאהבה” של מאג’דה א-רומי.

סלים עליהא יא הווא

בין התחנות החשובות בחייו היו “ומשית בטריקי” (והלכתי בדרכי) מחזה ראשון בו שר לצד הרקדן דני בוסטרוס, הסרט הראשון בו השתתף “חובי אלד’י לא ימות”  (אהבתי אשר לא תמות), והלחן הראשון שחיבר לדואט עם הזמרת ג’ורג’ת צאיג “בלגי כל מואעידי” (אני מבטל את כל הפגישות שלי)

בלגי כל מואעידי

שירים רבים של ברכאת נכנסו גם ללקסיקון המוסיקה הישראלית, עם ביצוע של מאור אדרי לשיר “ולא מרה” או כאן בגרסה היהודית המגויירת “ללא מורא” בדואט של החזנים יובל טייב ויחזקאל ציון

“נזכור את מילחם ברכאת” , תכנית בת 5 פרקים שהפיקה רשת MTV הלבנונית לרגל פטירתו