יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל וקורבנות הטרור – מושגים חשובים בשפה הערבית

יום הזיכרון (דִ'כְּרַא) לחללי (אַשְ-שֻהַדַאאְ) אשר נפלו (אַלְ-לַדִ'ינַ סַקְקַטוּ) במערכות ישראל (פִי חֻרֻובּ וַמַעַארִכּ אִסְרַאאִיל) וקורבנות (וַצַ'חַאיַא) הטרור (אַלְאִרְהַאבּ) ופעולות האיבה (וַאלְעַמַלִיַאת אַלְעַדַאאִיַה) הינו יום להנצחת זכרם של החללים (תַחְ'לִיד דִ'כְּרַא אַשְ-שֻהַדַאאְ) שנפלו החל משנת 1873 בארץ ישראל של תקופת האימפריה העות'מאנית (אַלְאִמְבְּרַאטוּרִיַה אלְעֻתְ'מַאנִיַה) עבור בתקופת המנדט הבריטי לפלשתינה – א"י (אַלְאִנְתִדַאבּ אלְבַּרִיטַאנִי עַלַא פַלַסְטִין) וכלה עם תום המנדט הבריטי והכרזת עצמאות ישראל (אִעְלַאן אִסְתִקְלַאל אִסְרַאאִיל).

יום הזיכרון הוא יום אבל לאומי (יַוְם חִדַאד וַטַנִי) במדינת ישראל (פִי דַוְלַת אִסְרַאאִיל) לזכרם של החיילים (אַלְגֻ'נֻוד) והאזרחים (וַאלְמַדַנִייִן), נשים (נִסַאאְ) וגברים (וַרִגַ'אל) והוא נקבע לראשונה בשנת 1940 לזכר הנופלים במאורעות תרצ"ו-תרצ"ט‏ (אַחְדַאת'  1929 – 1935). יום זה חל בתאריך ד' באייר, יום לפני חג העצמאות (עִיד אלְאִסְתִקְלַאל).

טקסי הזיכרון הרשמיים (אַלְמַרַאסִם אַתְ-תַדְ'כַּארִיַה אַרְ-רַסְמִיַה) מתחילים ברחבת הכותל המערבי (בַּאחַת אַלְחַאאִט אלְרַ'רְבִּי לִלִהַיְכַּל) / כותל הבכי (חַאאִט אלְמַבְּכַּא) בירושלים הבירה (בִּאוּרֻשַלִים אֶלְעַאצִמַה).  טקס הדלקת (אִשְעַאל) המשואות (אַשְ-שֻעְלַה), שנערך ברחבת הר הרצל (גַ'בַּל הרצל), חותם את אירועי יום הזיכרון ומתחיל את חגיגות יום העצמאות.

מידע שימושי (מַעְלֻומַאת מֻפִידַה)

  • במהלך עשרים וחמש השנים לאחר עצמאות ישראל, נהג צה"ל (גַ'יִש אַדְ-דִפַאע אלְאִסְרַאאִילִי) לערוך מצעד צבאי (עַרְצ' עַסְכַּרִי) ביום העצמאות, כאשר המצעד האחרון נערך בשנת 1973.

  • משנת 1958 ועד היום נהוג לערוך את חידון התנ"ך העולמי (מֻסַאבַּקַת אַתְ-תַוְרַאת אַדְ-דַוְלִיַה) אשר נערך כיום במוזיאון ירושלים (מַסְרַח אוּרֻשַלִים)
  • יום העצמאות נחתם עם טקס פרס ישראל (גַ'אאִזַת אִסְרַאאִיל)

יהי זכרם של הנופלים ברוך

אודות התכנית ללימוד ערבית

חיכמה - התכנית ללימוד ערבית, היא תכנית מקיפה לימוד שימושי ומודרני של השפה הערבית אשר פותחה על ידי מזרחנים, אנשי תקשורת ואקדמאים בתחומי השפה הערבית והמזרח התיכון. התכנית מפעילה בית ספר ללימוד השפה הערבית המדוברת, הספרותית והתקשורתית במגוון רמות לצד סדנאות ללימוד והכרת תרבויות המזרח התיכון בפריסה ארצית כאשר מרכז התכנית הינו באוניברסיטת בר אילן. צוות התכנית הינו בעל השכלה אקדמית רלוונטית לתחומי הלימוד, והינו בעל ניסיון מעשי בהוראת ערבית מדוברת וספרותית של 10 שנים ומעלה, בנוסף לניסיון בתחומי התקשורת והחברה הערבית המודרנית.